kramp
stihl
Informacje

Opłaty paliwowe dla zuli

Dodano: 30.01.2017

Polska Leśna Izba Gospodarcza podjęła temat akcyzy na paliwo oraz opłaty paliwowej, płaconych przez przedsiębiorców leśnych. Co w tej sprawie ma do powiedzenia rząd?

Odpowiedź rządu jest krótka: rząd nie zwolni zulowców z opłat, ponieważ brakuje pieniędzy w budżecie.

 

PLIG dąży do zwolnienia paliwa wykorzystywanego do prac leśnych z opłaty paliwowej oraz z akcyzy.

Dlatego na prośbę PLIG, interpelację w tej sprawie zgłosiła posłanka Kinga Gajewska-Płochocka (PO).

 

W przygotowanych dla Pani Poseł materiałach PLIG zwrócił uwagę na dwa podstawowe argumenty:

 

1. rolnicy mają zwrot akcyzy za paliwo, a często na tym paliwie ciągnikami dorabiają sobie pracą w lesie, wykorzystując przy tym fakt tańszego dostępu do paliwa i stanowiąc konkurencję dla profesjonalnych firm usługowych, które ze zwrotu akcyzy nie korzystają.

 

2. w cenie paliwa zawarta jest opłata paliwowa wysokości ok. 3-7% całej ceny. Z opłaty paliwowej finansowane są budowa i remonty dróg. Tymczasem choć np. pilarkami po drogach się nie jeździ, to w paliwie do nich kupowanym zawarta jest opłata paliwowa.

 

Co odpowiedziały ministerstwa?

 

Najpełniej można poznać stanowisko rządu w odpowiedzi z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Jerzy Szmit, Podsekretarz Stanu napisał:

 

„Opłata paliwowa stanowi główne źródło wpływów Krajowego Funduszu Drogowego, a tym samym główne źródło finansowania inwestycji na drogach krajowych. (…). Dlatego, biorąc pod uwagę ograniczone środki na rozwój infrastruktury drogowej aktualnie każde działanie związane z uszczupleniem wpływów Krajowego Funduszu Drogowego należy uznać za niecelowe i zagrażające realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych”.

 

A w sprawie akcyzy: co prawda rząd mógłby zastosować minimalną stawkę akcyzy dla leśnictwa, ale

 

„Mając na uwadze względy budżetowe, dalsze rozszerzanie zakresu działania mechanizmu ulgi podatkowej wynikającej z ustawy z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1340), w ocenie Ministra Rozwoju i Finansów, nie znajduje uzasadnienia”.

 

Czyli mówiąc krótko: nie ma pieniędzy w budżecie, nie będzie ulg dla zuli.

 

 

Pełny tekst interpelacji: TUTAJ

Pełny tekst odpowiedzi Ministerstwa Środowiska: TUTAJ

Pełna treść odpowiedzi Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi: TUTAJ

Pełna treść odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa: TUTAJ

 

 

PLIG

 

 

Komentarze (0)
Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarz.

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

© 2014 firmylesne.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja: DIFFERENCE