FPK JG
Technika leśna

Maszyny z lamusa - Aktiv Skotten

Dodano: 30.12.2020

W 1968 roku z linii montażowej szwedzkiej fabryki Aktiv zjechały dwa modele forwarderów: Skotten 747 oraz Skotten 758.

 

 

Aktiv Skotten 747 ważył razem z dźwigiem 7500 kg, miał ładowność 7 ton, 7,30 m długości całkowitej, 2,20 m szerokości i 3,30 m wysokości. Masa większego – Aktiv Skotten 758 – „na pusto” wynosiła 10,5 tony. Ładowność w przypadku poruszania się po drogach dochodziła do 12 ton. W przypadku przemieszczania się w terenie producent zalecał nie przekraczać ciężaru ładunku wynoszącego 10 ton.

 

Szerokość maszyny wynosiła 2,50 m, długość 8,25, a wysokość 3,40 metra. Aktiv Skotten 747 został wyposażony w czterocylindrowy silnik Diesla o pojemności 4,15 l. Silnik wyprodukowany przez zakłady Forda generował moc 1 KM przy 2500 obrotach na minutę. Zbiornik paliwa mieścił 112 l oleju napędowego, trzyzakresowa skrzynia biegów Powershift pozwalała osiągnąć prędkość maksymalną 30 km/h przy najwyższym przełożeniu.

 

System hydrauliczny składał się z dwóch pomp. Pierwsza o wydajności 55 l/min odpowiedzialna była za sterowanie żurawiem i chwytakiem do załadunku drewna. Druga o wydajności 61 l/min
była wykorzystywana do zasilania siłowników skrętu oraz dodatkowo, w razie potrzeby, wspomagała pracę dźwigu. Ciśnienie robocze w układzie hydraulicznym wynosiło 150 bar. Zbiornik hydrauliczny mieścił 85 l oleju
 

 

Aktiv Skotten 747 był wyposażony w żuraw Cranab SK 3510 umieszczony na ramie tylnej. Zasięg żurawia wynosił 5,5 m.


Aktiv Skotten 758 posiadał sześciocylindrowy silnik produkcji Forda o pojemności 6,2 l, który osiągał moc 115 KM, przy 2500 obrotach na minutę. Zbiornik paliwa mieścił 180 l oleju napędowego. Czterozakresowa skrzynia biegów Powershift pozwalała osiągnąć prędkość 29,4 km/h na najwyższym biegu.

 

Maszyna opcjonalnie mogła być wyposażona w mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Hydrauliczne hamulce tarczowe zamontowane były na osi tylnej i przedniej. Skręt odbywał się przy pomocy siłowników dwustronnego działania, umieszczonych pomiędzy ramą przednią i tylną. Sterowanie siłownikami skrętu odbywało się dwojako. Przy pomocy dźwigni, stosowanej najczęściej podczas jazdy w terenie lub przy pomocy kierownicy. Kąt skrętu wynosił ok. 40°, a promień zewnętrzny skrętu 8 m.

 

Układ hydrauliczny składał się ze zbiornika oleju o pojemności 100 l oraz dwóch pomp. Pierwsza, o wydajności 80 l/min, odpowiedzialna była za pracę żurawia. Druga, o wydajności 63 l/min, zasilała
siłowniki skrętu oraz w razie potrzeby wspomagała sterowanie żurawiem. Dźwig był obsługiwany przy pomocy kilku dźwigni umieszczonych w tylnej części kabiny lub w opcjonalnej wersji wyposażenia przy pomocy dwóch joysticków.

 

Aktiv Skotten 758 wyposażony został w żuraw Cranab SK 6010 o maksymalnym zasięgu 6,5 m.

 

 

 

Źródło: Elmia.se
Fot. Klaravik

 

 

 

 

 

Komentarze (0)
Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarz.

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

© 2014 firmylesne.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja: DIFFERENCE