Poradnik Młodego Drwala cz. 25
Dodano: 14.05.2022
O długim żywocie naszej pilarki przesądza nie tylko sposób jaki nią pracujemy, ale również to, w jaki sposób ją serwisujemy.
Co najważniejsze?
Właściwie zadbana pilarka, to moim zdaniem ponad połowa sukcesu jej długiej żywotności. Jest to narzędzie codziennej pracy drwala i jak każdy mechanizm potrzebuje od czasu do czasu uwagi - zwłaszcza jeżeli poddawany jest takim obciążeniom jak pilarka.
Jednak, aby odpowiednio móc utrzymać naszą pilarkę potrzebujemy systematyczności, jak również podstawowej wiedzy z zakresu budowy i mechaniki tego typu maszyn. Te dwa elementy najbardziej wpływają na jakość naszej obsługi technicznej.
Aby pilarka była wzorowo zadbana, wykonujemy różne czynności serwisowe - niektóre z nich należy wykonywać codziennie, inne cotygodniowo, a jeszcze inne wystarczy raz w miesiącu.
Przyjrzyjmy się zatem szczegółom.
Codziennie
Przegląd codzienny powinniśmy rozpocząć od ogólnych oględzin pilarki - zwracamy uwagę, czy nie ma pęknięć, usuwamy szmatką grubszy bród z zewnątrz, usuwamy resztki rozchlapanego oleju. Następnie odkręcamy kapę kółka napędowego (z prawej strony) i ściągamy łańcuch z prowadnicą. W pierwszej kolejności czyścimy dokładnie taśmę hamulca bezpieczeństwa, szczelinę olejową, kółko napędowe oraz samą kapę.
Do tego celu możemy wykorzystać sprężone powietrze, szmatkę albo środki chemiczne. Sprawdzamy działanie wszystkich dźwigni sterujących, przełączników. Następnie za pomocą cienkiej blaszki czyścimy rowek prowadnicy (zawsze od strony łożyska na końcu prowadnicy w stronę otworów montażowych i otworu olejowego - dzięki temu unikamy zabrudzenia łożyska). Specjalną smarownicą smarujemy gwiazdkę na prowadnicy poprzez otwór serwisowy (występuje on tylko w niektórych modelach i markach - np. prowadnice Stihla nie wymagają takiego smarowania).
Mało kto wie, ale smarowania wymaga także łożysko igiełkowe, znajdujące się na wale napędowym, pod bębnem sprzęgła. Smarujemy je również codziennie (!). W profesjonalnych modelach firmy Husqvarna zrobimy to za pomocą tej samej smarownicy, którą nasmarowaliśmy łożysko na prowadnicy. Za to np. w Stihlu musimy ściągnąć zawleczkę zabezpieczającą kółko napędowe i bęben sprzęgła na wale napędowym. Pod nimi znajduje się łożysko igiełkowe. Smarujemy je i zakładamy wszystkie elementy w odpowiednej kolejności spowrotem na wał.
Kolejną częścią, którą należy codziennie przeczyścić jest komora filtra powietrza. Musimy ściągnąć kapę, zdemontować filtr (najlepiej na włączonym "ssaniu" - wówczas przepustnica zamyka wnętrze gaźnika i uniemożliwia wlecenie śmieci do środka). Po demontażu filtra, kciukiem zatykamy otwór powietrzny w gaźniku i za pomocą sprężonego powietrza możemy odmuchać całą komorę.
Filtr wielorazowy czyścimy płynem do naczyń w ciepłej wodzie lub specjalnym czyściwem w płynie (nie benzyną z olejem, bo skutkiem tego będzie jeszcze większe przylepianie się brudów do filtra). Po "kąpieli" wszystko osuszamy suchą szmatką. Pamiętajcie, aby nie odmuchiwać filtrów sprężarką - może to zniszczyć sitko stanowiące barierę przed brudem. Montujemy górną kapę.
Przechodzimy do łańcucha - sprawdzamy stan nitów i jego zużycie, zakładamy na obróconą o 180O prowadnicę - będzie ona wówczas zużywała się równomiernie. Naciągamy łańcuch, dokręcamy wszystkie śrubki i ostrzymy piłę (w razie potrzeby ściągamy również ograniczniki).
Na zakończenie odpalamy pilarkę i sprawdzamy na jasnej powierzchni smarowanie łańcucha.
Co tydzień i co miesiąc
Do cotygodniowych czynności obsługowych pilarki należy wliczyć przede wszystkim całą obsługę codzienną (!), o czym nie zawsze pamiętamy. Oprócz powyższych czynności zwracamy także uwagę na stan rozrusznika i linki rozruchowej, czy nie jest postrzępiona oraz w jakim stanie są jej mocowania i naprężenie sprężyny. W razie potrzeby regulujemy.
Podczas cotygodniowego przeglądu staramy się wyczyścić żebra cylindra, a także sprawdzić stan wszystkich amortyzatorów.
Ponadto z prowadnicy ściągamy płaskim pilnikiem tzw. "drut" (również od strony łożyska w kierunku otworów montażowych, zawsze na zewnątrz rowka prowadzącego, tak jak podczas czyszczenia rowka prowadzącego). Składamy całość, dokręcamy wszystkie śruby.
Co miesiąc oprócz powyższych czynności należy sprawdzić stan świecy zapłonowej, a dokładniej szczelinę między jej elektrodami oraz grubość taśmy hamulca. Grubość ta powinna wynosić nie mniej niż 0,6 mm. Zwracamy także uwagę na sprzęgło, dokręcenie, stan zużycia elementów.
W zbiorniku paliwa przyglądamy się i czyścimy filtr paliwa, oraz przewody paliwowe, a po lewej stronie kartera sprawdzamy przewody elektryczne i ich mocowanie przy przełączniku oraz cewce zapłonowej. Oczyszczamy łopatki wirnika i zwracamy uwagę na ich ewentualne uszkodzenia.
W ten sposób zadbana pilarka posłuży nam znacznie dłużej niż jeden, czy dwa sezony.
Od Autora
W przypadku, gdy nasza pilarka długo nie pracuje pamiętajmy, aby wylewać stare paliwo i olej smarujący - pod wpływem tlenu i otoczenia tracą one bowiem swoje właściwości smarujące, co może skutkować zniszczeniem urządzenia - zapchaniem dysz gaźnika, a w przypadkach ekstremalnych nawet porysowanie tłoka i cylindra.
W mojej opinii również każda pilarka przynajmniej raz w roku powinna być oddana na profesjonalny przegląd do zaufanego serwisu - pozwoli to uniknąć nadmiernego zużycia naszego narzędzia pracy.
Co sobotę będziemy przypominać pozostałe części "Poradnika Młodego Drwala":
Cz. 1 - Dlaczego drwale w Polsce nie używają dodatkowego osprzętu?
Cz. 4 - Klupa i inne dodatki w pasie drwala
Cz. 5 - Ostrzenie piły na stojąco
Cz. 6 - Łańcuch i jego parametry
Cz. 7 - Jak prawidłowo naostrzyć piłę?
Cz. 9 - Elementy bezpieczeństwa w pilarce
Cz. 10 - Jak bezpiecznie obchodzić się z pilarką?
Cz. 12 - Szlaki operacyjne od podszewki
Cz. 13 - Zanim zaczniesz ścinać
Cz. 15 - Ścinka drzew z dźwignią - obracakiem
Cz. 17 - Ścinka drzew standardowych
Cz. 18 - Ścinka drzew pochylonych zgodnie z kierunkiem obalania
Cz. 19 - Ścinka drzew pochylonych niezgodnie z kierunkiem obalania
Cz. 25 - Serwis i utrzymanie pilarki
Cz. 26 - Klin Klinowi nierówny
JH
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.