Utech
Lasy Państwowe

Przetargi 2016: komunikat DGLP

Dodano: 18.08.2015

 

Dziś otrzymaliśmy komunikat od Wiesława Krzewiny, zastępcy dyrektora generalnego LP. Poniżej jego treść.

 



Zamieszczamy także prezentację przygotowaną przez Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych, gdzie znajduje się więcej informacji.
 

 

Komunikat:

 

Szanowni Państwo,

 Zgodnie z wcześniejszymi sygnałami informujemy o zakończeniu kolejnego etapu prac nad ?Jednolitymi zasadami zamawiania usług leśnych w jednostkach organizacyjnych PGL LP?. 
Podstawowe założenia zostały wczoraj zaakceptowane przez Dyrektora Generalnego a podpisanie przez Dyrektora Generalnego zarządzenia w tej sprawie przewiduje się  w końcu sierpnia b.r. (po zakończeniu prac nad załącznikami do wytycznych).
Aktualnie dobiegają końca ostatnie prace nad ostatnim załącznikiem do zarządzenia p.t. Komentarz będący uzasadnieniem, wskazujący na intencje oraz podstawy prawne, których zakończenie  przewiduje się do 30.08.

 Jak wiadomo aktualna sytuacja na rynku usług leśnych wymaga wprowadzenia określonych rozwiązań,  które spowodują :

- ujednolicenia zasad postępowań i współpracy,

- podniesienia jakości prac leśnych,

- wprowadzenia mechanizmów ograniczających nieuczciwą konkurencję,

- uwzględnienia oczekiwań wykonawców i potrzeb zamawiającego,

- uwzględnienia tzw. klauzul społecznych i środowiskowych w postępowaniach,

- zdefiniowania standardów dla oceny jakości prac leśnych.

 

W nowych zasadach wzięto pod uwagę wnioski i uwagi, które w ostatnich latach napłynęły do jednostek LP, ukazały się w mediach  lub pojawiły się w dyskusjach w trakcie spotkań pomiędzy jednostkami organizacyjnymi LP a przedsiębiorcami leśnymi.  Oprócz wcześniej wskazanych stwierdzone problemy na styku współpracy to:

  • wielkość pakietów (brak kryteriów do ustalania wielkości pakietów,
  • czas obowiązywania umów (umowy wieloletnie czy roczne),
  • sposób podziału prac w pakietach (pakiety kompleksowe czy specjalistyczne),
  • dobór kryteriów oceny ofert (rola kryteriów pozacenowych),
  • kształtowanie się wynagrodzeń ?(stawki i wycena wartości pakietów, kształtowanie poziomu cen),
  • egzekwowanie jakości prac ( w tym m.in. zasady odbioru i kary umowne ),
  • brak skutecznej współpracy i konsultacji,
  • niewłaściwa (miejscami) organizacja prac.

 

Proponowane rozwiązanie, wdrożone w jednolity sposób w całej organizacji i na obszarze całego kraju, powinno przede wszystkim spowodować zmniejszenie udziału w rynku usług nieuczciwych wykonawców, poprawienie jakości prac oraz doprowadzić do  czytelności i jasności we wzajemnych relacjach pomiędzy przedsiębiorcami leśnymi a zamawiającymi usługę jednostkami LP.

Ze względu na charakter i zasięg zmian, przewiduje się ich wdrażanie począwszy od roku 2016 (postępowania w 2015r.) , obligatoryjnie dla wszystkich jednostek LP z dopuszczeniem zastosowania indywidualnych rozwiązań. Wprowadzanie modyfikacji i odstępstw, powinno być podyktowane występującymi potrzebami, wynikającymi z uwarunkowań lokalnych, odnoszących się do warunków prowadzenia gospodarki leśnej oraz potencjału wykonawczego firm usługowych lub też zmiany przepisów ogólnych.

                 Tematyka zamawiania i realizacji prac leśnych będzie głównym tematem kolejnego potkania przedstawicieli Lasów Państwowych  i Przedsiębiorców Leśnych w dn. 3.09.2015r. w Warszawie.

 

 

Prezentacja DGLP (załącznik)

 

 

Komentarze (0)
Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarz.

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

© 2014 firmylesne.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja: DIFFERENCE