Agro Sieć TMC
Technika leśna

Ciśnienie w oponach

Dodano: 08.03.2015

 

Nie każdy z użytkowników opon zdaje sobie sprawę, jak istotną kwestią jest optymalne utrzymanie właściwego ciśnienia opony. Oto kilka porad:

 

 

Jak prawidłowo określić ciśnienie w oponach?

Ciśnienie w oponach jest określane na podstawie obciążenia prac, które mają być wykonane. Zalecenia dla poszczególnych maszyn są oparte na najbardziej wymagających warunkach użytkowania opon, jak również na mocy wytwarzanej przez napęd maszyny. Zapewnia to najefektywniejszą pracę opony nawet w warunkach gdy obciążenie jest rozłożone nierównomiernie pomiędzy oponami (np. praca na stromych zboczach). Przestrzeganie zaleceń producenta gwarantuje zachowanie planowanej żywotności opony.

 

Jak utrzymać właściwe ciśnienie?

Producenci zalecają codzienną kontrolę wzrokową. Można również skorzystać ze specjalnych ciśnieniomierzy. Ciśnienie w oponach powinno być zawsze sprawdzone w toku eksploatacji pojazdu, tak jak choćby w przypadku kontroli stanu oleju, nawet jeśli wzrokowa inspekcja nie wykryła nic niepokojącego, bowiem bardzo ciężko jest zauważyć ubytek ciśnienia w przypadku opon leśnych, szczególnie w terenie.

 

Co się stanie, jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt niskie?

Niskie ciśnienie może prowadzić douszkodzenia dętki i ściany bocznej opony. Może również spowodować obracanie się opony na obręczy. Należy pamiętać, że podczas pracy w niskich temperaturach powietrze wewnątrz opony kurczy się, co obniża ciśnienie.

 

Co się stanie, jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt wysokie?

Zbyt wysokie ciśnienie osłabia odporność opony na przebicie, ponadto pogarsza zdolność opony do pokonywania przeszkód: przy przejściu nad przeszkodą opona taka wpada we wstrząsy, co zwiększa wibracje odczuwane przez operatora maszyny. Ponadto za wysokie ciśnienie w oponach jest również zagrożeniem dla bezpieczeństwa.

 

Ciśnienie spada? Jest uszkodzenie? Co robić?

Jak najszybciej zidentyfikować przyczynę problemu i naprawić oponę. Do czasu naprawy starać się jak najmniej eksploatować oponę, maksymalnie zmniejszyć jej obciążenie.

 

Źródło: GAZETA LEŚNA

Komentarze (0)
Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarz.

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

© 2014 firmylesne.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja: DIFFERENCE