Utech
Technika leśna

Przenośne lampy do maszyn leśnych i przyczep– przegląd

Dodano: 16.11.2023

Lampy LED doczepiane do maszyny na czas przejazdu drogą publiczną to dobre rozwiązanie w przypadku uszkodzenia oświetlenia lub w ogóle jego braku.

 

Na łamach najnowszego numeru pojawił się przegląd - tym razem lamp do szybkiego montażu na przyczepie zrywkowej czy maszynie leśnej. 

 

Podczas jazdy ciągnikiem, harwesterem czy forwarderem między drzewami łatwo o zbicie reflektora, a na niektórych przyczepach leśnych wcale nie ma lamp. A te są przecież wymagane podczas przejazdów drogą publiczną. Można wówczas zamontować lampy LED doczepiane do maszyny jedynie na czas, w którym są naprawdę potrzebne.

 

Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne, zajmuje niewiele miejsca i nie wymaga narzędzi do montażu. W przeciwieństwie do belki z lampami, swobodnie zmieści się w kabinie.

 

Nietrudno o znalezienie takich urządzeń oferowanych przez wielu sprzedawców.

 

 

Na co zwrócić uwagę?

 

Modele lamp, które nadają się do przejazdów z przyczepą to w większości urządzenia bezprzewodowe – nie trzeba na szczęście przejmować się prowadzeniem kabla z ciągnika do wszystkich punktów oświetlenia. Znajdą się też takie, które montujemy z kablami, zazwyczaj tańsze.

 

Zestaw składa się więc z wtyczki do gniazda siedmiopinowego, samych lamp – kierunkowskazów, świateł hamowania i pozycyjnych, a także ładowarki (w niektórych przypadkach będzie to również ładowarka do gniazda zapalniczki, co może się przydawać w warunkach terenowych). Niektóre modele mają też lampy doświetlające tablicę rejestracyjną.

 

Podczas doboru odpowiedniego modelu należy zwrócić uwagę na homologację. Lampy powinny posiadać odpowiednie oznaczenie ECE R10 związane z zakłóceniami elektromagnetycznymi.  Oznaczenie mówi, że lampy nie emitują pola elektromagnetycznego mogącego zakłócać pracę pozostałych elementów pojazdu. W przypadku dodatkowego oświetlenia przyczepy inne homologacje nie będą potrzebne. Na żarówkach można też znaleźć oznaczenie homologacji „E” z numerem odpowiadającym przepisom danego kraju w Unii Europejskiej. E20 to Polska, a na przykład E4 – Holandia.

 

Istotną kwestią jest też klasa szczelności lamp, o której pisaliśmy już niejednokrotnie. Mówi ona, jak odporne na wodę i pył jest dane urządzenie, co jest bardzo ważną kwestią w przypadku świateł stosowanych na drodze. Stopień ochrony opisany jako IP powinien mieć wartość 65 lub 66, co oznacza, że urządzenie jest odporne na strugi wody i pył. Niższe wartości w przypadku lamp drogowych powinny wykluczyć dany model.

 

 

Zmotoryzowani
Lampy bezprzewodowe LED
magnes 12/24V w walizce
Mocowanie: magnesy
Zasilanie: czas pracy 20 godzin,
ładowanie 2,5 godziny
(dodatkowo ładowarka z gniazda zapalniczki)
Oświetlenie: kierunkowskazy, światła hamowania
i pozycyjne, oświetlenie tablicy rejestracyjnej
Zasięg połączenia: 30 metrów
Napięcie: 12/24V
Stopień ochrony: nie podano
Żarówki: LED
Temperatura pracy: – 40ºC – 50ºC
Homologacja: R10
Wygodna walizka pozwala
na przechowywanie wszystkich elementów
zestawu i łatwy transport.
Cena: 399 złotych

 

MTD przyczepy
Mocowanie: magnesy
Zasilanie: z przewodu
Oświetlenie: kierunkowskazy, światła hamowania
i pozycyjne, oświetlenie tablicy rejestracyjnej
Zasięg połączenia: przewodowe 2,5 metra pomiędzy
lampami i 7,5 metra do rozdzielnika
Napięcie: 12/36V DC
Stopień ochrony: sprzedawca deklaruje odporność
na pył, wodę i wstrząsy
Żarówki: LED
Temperatura pracy: – 40ºC – 55ºC
Homologacja: E4
Cena: 130 złotych

 

To oczywiście jedynie fragment pełnej wersji artykułu, który znajdziecie w listopadowym numerze GAZETY LEŚNEJ. Zachęcamy do prenumerowania największego czasopisma branżowego w kraju!

Komentarze (0)
Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarz.

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

© 2014 firmylesne.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja: DIFFERENCE